€ 135,00 incl. btw € 127,36 excl. btw
In voorraad verzonden binnen 2 werkdagen
100% beveiligde betaling
payments maestro mastercard visa payments
Vragen over dit product? Contacteer onze klantendienst

Veilig en correct factureren als aannemer in 2021

Boek | 14e editie 2021 | België | Marc Govers, Jamie Wilms
Beschrijving

Een Tips & Advies-Dossier over... 

samengevat

Met dit Tips & Advies-Dossier als leidraad gaat factureren voor u als aannemer even vlot als een plan lezen. Zonder angst om fouten te maken en met de zekerheid dat u 'goed werk aflevert'. Zo krijgt u meer tijd om u te concentreren op uw echte stiel. Voor alle fases van het facturatieproces krijgt u de meest praktische en haalbare oplossingen.

in detail

Dit Tips & Advies-Dossier geeft u als aannemer een antwoord op al uw facturatievragen. We wijzen u specifiek op aangepaste en nieuwe regels. Aan de hand van 15 thema's bieden we u oplossingen voor al uw facturatiemiserie:

  • Wanneer moet u als aannemer factureren?
  • Wat moet u vermelden op uw factuur?
  • Hoe moet u uw factuur versturen?
  • Wanneer moet u factureren met 'btw verlegd'?
  • Wanneer kunt u factureren tegen 6% btw?
  • Wanneer kunt u factureren tegen 12% btw?
  • Grond en btw
  • Hoeveel tijd moet u de klant geven om te betalen?
  • Wat moet u doen als de klant niet betaalt?
  • Hoe en hoelang moet u uw facturen bewaren?
  • Authenticiteit, integriteit en leesbaarheid waarborgen
  • Controlespoor: een factuur op zich is niet meer voldoende
  • Wijziging in de opeisbaarheid van de btw
  • Inhoudingsplicht voor fiscale en sociale schulden
  • Werk in onroerende staat door een buitenlandse aannemer

Bij deze praktische gids hoort een handige online service. U vindt er een zeer uitgebreide lijst van alle mogelijke werkzaamheden en hun btw-percentage en verschillende modeldocumenten op terug. U verliest toch ook niet graag te veel tijd met uit te zoeken welke 'regeltjes' nu weer veranderd zijn?


Voor wie ?

Dit Tips & Advies-Dossier is er speciaal voor... 

zaakvoerders en bestuurders, vakmensen en zelfstandigen uit de bouwsector, architecten

  • die tijd en geld willen winnen door veilig en correct te factureren

Extra's

Als extra krijgt u bij dit Tips & Advies-Dossier een... 

online service met gebruiksklare modeldocumenten en/of tools

  • om de adviezen en oplossingen onmiddellijk in de praktijk toe te passen
  • eenvoudig aanpasbaar aan uw persoonlijke gegevens en situatie
Technische fiche
Meer informatie
Producttype Boek
Formaat Paperback
EAN / ISSN 9789464150544
Reeksnaam Reeks Tips & Advies
Gewicht 592 g
Beschikbaarheid In voorraad
Toegang tot oefeningen Nee
Uitgever Indicator
Taal Nederlands
Publicatiedatum 11 mrt. 2021
Beschikbaar op Jurisquare Nee
Beschikbaar op Strada Belgique Nee
Beschikbaar op Strada Europe Nee
Beschikbaar op Strada Luxembourg Nee
Inhoudsopgave

In dit Tips & Advies-Dossier leest u...

Inhoudstafel

1. Wanneer moet u als aannemer factureren?

1.1. Verplichting tot facturatie

1.2. Uiterste factuurdatum

2. Wat moet u als aannemer vermelden op uw factuur?

2.1. Enkele algemeenheden

2.2. Verplichte vermeldingen voor de Btw

2.3. Bij voorkeur te vermelden op uw factuur

2.4. Specifieke vermeldingen inzake de belastingvermindering voor dakisolatiewerken

2.5. Specifieke vermeldingen voor creditnota’s

2.6. Specifieke vermeldingen bij het afleveren van een dubbel

2.7. Specifieke vermeldingen voor werken met het oog op de beveiliging van beroepslokalen

2.8. Ook een vereenvoudigde factuur mogelijk!

3. Hoe moet u uw facturen versturen?

3.1. Via de post?

3.2. Elektronisch?

3.3. Handigheidje... 

4. Wanneer moet u als aannemer factureren met ‘btw verlegd’?

4.1. Algemeen

4.2. Wanneer is de regeling ‘btw verlegd’ toepasselijk?

4.3. Specifieke gevallen

4.4. Is een combinatie van het stelsel ‘btw verlegd’ en het verlaagd btw-tarief mogelijk?

4.5. Het stelsel ‘btw verlegd’ geeft aanleiding tot een btw-tegoed

5. Wanneer kunt u factureren tegen 6% btw?

5.1. Basisgegevens en -voorwaarden

5.2. Aan welk type pand zal u werken uitvoeren?

5.3. Welke werken zal u precies uitvoeren?

5.4. Is uw klant een eindverbruiker?

5.5. Heeft u een attest van de klant?

5.6. Relatie hoofdaannemer-onderaannemer

5.7. Wat bij werken aan een appartementsgebouw?

5.8. Wat met woningen van een vennootschap?

5.9. Wat met woningen voor dubbel gebruik?

5.10. Wat met woningen voor personen met een handicap?

5.11. Instellingen voor personen met een handicap

5.12. Huisvesting in het kader van het sociaal beleid

5.13. Afbraak en heropbouw van gebouwen in 32 welbepaalde steden en gemeenten

5.14. Tijdelijke regeling 2021-2022 voor afbraak en heropbouw in heel België

5.15. Gebouwen bestemd voor onderwijs en leerlingenbegeleiding

5.16. Wat met cohousing?

5.17. U koopt als aannemer een oude woning, u renoveert die en u verkoopt ze verder

6. Wanneer kunt u tegen 12% btw factureren?

6.1. Principe

6.2. Voorwaarden voor wat betreft de verkoop van woningen voor huisvesting in het kader van het sociaal beleid

6.3. Voorwaarden voor wat betreft de werken aan woningen voor huisvesting in het kader van het sociaal beleid

6.4. Uitbreiding naar het privé-initiatief sinds 1 januari 2017

7. Grond en btw

7.1. Wanneer wél met btw?

7.2. Toepasselijk btw-tarief voor de grond

7.3. Is btw op de grond nadelig?

8. Hoeveel tijd moet u de klant geven om te betalen?

8.1. Algemeen principe

8.2. Mythe van de 30 dagen

8.3. Wat is de ideale termijn?

9. Wat kunt u doen als de klant niet betaalt?

9.1. Herinnering of zgn. rappel

9.2. Aanmaning of ingebrekestelling

9.3. Een beroep doen op derden

9.4. Rechtstreekse vordering van de onderaannemer

9.5. Wat als uw klant wil afbetalen?

9.6. Wat als uw klant failliet gaat?

10. Hoe en hoelang moet u uw facturen bewaren?

10.1. Hoelang moet u uw facturen bewaren?

10.2. Hoe moet u uw facturen bewaren?

10.3. Plaats van bewaring moet niet noodzakelijk meer in België zijn

11. Sinds 2013 verplicht om de authenticiteit, integriteit en leesbaarheid te waarborgen van alle facturen

11.1. Zowel voor elektronische als voor papieren facturen

11.2. Authenticiteit: is de factuur wel degelijk afkomstig van die leverancier?

11.3. Integriteit: is de inhoud van de factuur niet gewijzigd?

11.4. Leesbaarheid: is de factuur door iedereen te openen en/of te lezen?

11.5. Heeft dit invloed op de wijze waarop u uw facturen moet bewaren?

11.6. Specifieke controlemogelijkheden bij elektronische bewaring

12. Een factuur op zich is niet meer voldoende

12.1. Factuur én controlespoor vereist sinds 2013 voor uw btw-aftrek

12.2. Zorgen voor een bedrijfscontrole die een ‘reconstructie’ mogelijk maakt

12.3. Welke ‘stukken’ zorgen voor een betrouwbaar controlespoor?

13. Uw facturen en de zgn. opeisbaarheid van de btw

13.1. Wat moet er verstaan worden onder ‘belastbaar feit’ en ‘opeisbaarheid’?

13.2. Het einde van een wirwar van regelingen!

13.3. De nieuwe opeisbaarheidsregels sinds 2016

14. Inhoudingsplicht voor fiscale en sociale schulden

15. Werk in onroerende staat door een buitenlandse aannemer

16. Modellen en checklisten