Indicator-Larcier Online

0800 39 067 0800 39 067

Van 09.00 u. tot 12.30 u.
Van 13.30 u. tot 17.00 u.
(op vrijdag tot 16.00 u.)
Onze oplossingen

Financieel, fiscaal en juridisch optimaal een privéwoning aankopen

Checklist en aandachtspunten bij uw beslissingsproces

Een Tips & Advies-Dossier over... 

samengevat

Dit dossier is uw leidraad bij de aankoop van een privéwoning, een appartement, een tweede verblijf, .... Zo’n aankoop is (steeds opnieuw) een belangrijke beslissing. Naast de emotionele klik, is er de juridische, fiscale en financiële puzzel die moet gelegd worden. We analyseren voor u enerzijds het aankoopproces van begin tot einde. Anderzijds bekijken we ook de verplichtingen van zowel verkoper als koper. Met dit dossier bent u er zeker van dat u een weloverwogen beslissing neemt zonder vraagtekens en zonder verrassingen. Het dossier is up to date en behandelt ook de nieuwe Vlaamse regeling rond verkooprechten en fiscale voordelen die gelden sinds 01.01.2020. Hoeveel verkooprechten u moet betalen in de drie gewesten kunt u eenvoudig berekenen met de bijgevoegde tool.

in detail

Naast de juridische, fiscale en financiële puzzel zijn er ook steeds meer en meer administratieve en stedebouwkundige verplichtingen die in orde moeten zijn (bv allerhande attesten). We geven u informatie, tips en adviezen vanuit een praktische invalshoek over:

  • Het verkoopproces
  • De hypothecaire lening
  • De extra kosten bovenop de verkoopprijs
  • Verzekeringen naar aanleiding van de aankoop
  • De informatie die u moet krijgen als koper?
  • Speciale situaties bij een aankoop
  • De jaarlijkse eigenaarskosten: wie betaalt wat en wanneer bij een verkoop?

Een privéwoning, een appartement, een tweede verblijf, ... aankopen mag geen impulsbeslissing zijn. Er staat immers een stevig kostenplaatje tegenover. Een weloverwogen beslissingen nemen is een must. Hierbij is dit dossier uw onmisbare, praktische handleiding voor uzelf of om bijvoorbeeld uw kinderen te helpen.

Dit Tips & Advies-Dossier is er speciaal voor... 

iedereen

  • die overweegt een privéwoning, appartement, tweede verblijf, ... aan te kopen voor zichzelf of om zijn kinderen te helpen en zeker wil zijn van de laatste wetgeving om niet voor onaangename verrassingen te staan.

de adviseur

  • die zijn cliënten hierover wil informeren en adviseren.

Als extra's krijgt u bij dit Tips & Advies-Dossier een... 

online service met gebruiksklare modeldocumenten en/of tools

  • om de adviezen en oplossingen onmiddellijk in de praktijk toe te passen
  • eenvoudig aanpasbaar aan uw persoonlijke gegevens en situatie

Dit Tips & Advies-Dossier is samengesteld door... 

Thierry Poot

  • notarieel jurist

Griet Pals

  • hoofdredacteur Tips & Advies Vastgoed

In dit Tips & Advies-Dossier leest u...

Inhoudstafel

Voorwoord

1. Het verkoopproces

1.1. Wat betekenen de afkortingen in de advertentie?

1.2. Het uitbrengen van een bod

1.3. De koppeling aan een voorwaarde, bv. het bekomen van een lening

1.4. De betaling van een voorschot

1.5. Een aankoop- of verkoopbelofte of optie

1.6. Vanaf welk moment kan de verkoper er niet meer onderuit en moet hij aan u verkopen?

1.7. Het sluiten van het compromis en de notariële akte

1.8. De wederzijdse koop-verkoopbelofte

1.9. Wanneer krijgt u als koper de sleutels?

1.10. Procedure voor openbare verkoop

2. De hypothecaire lening

2.1. Opmaken van een kostenplaatje

2.2. Hoe de tarieven van banken vergelijken?

2.3. Soorten leningen en rentevoeten

2.4. Lenen met behulp van uw groepsverzekering

2.5. De hypothecaire lening

3. Welke kosten komen er boven op de koopprijs?

3.1. Welke kosten te betalen bij de notaris vóór de verkoop?

3.2. Registratierechten

3.3. Kosten bij een fysieke openbare verkoop

3.4. Kosten voor de kredietakte/leningsakte

3.5. Bankkosten: schattings- en dossierkosten

4. Verzekeringen naar aanleiding van de aankoop

4.1. Een schuldsaldoverzekering

4.2. Verzekering voor de periode tussen het compromis en de akte

4.3. Gratis Verzekering gewaarborgd wonen

5. Welke informatie krijgt u als koper en wat is er daarbij voor u van belang?

5.1. De woningpas

5.2. Bodemattest

5.3. Informatie over stedenbouw

5.4. Keuring elektrische installatie

5.5. Kadastrale informatie: uittreksel en plan

5.6. Waterinformatie (overstromingsgebied – de watertoets) | Water in de kelder?

5.7. Postinterventiedossier (PID) | Onderhoudsboekje

5.8. Keuringsattest stookolietank

5.9. Energieprestatiecertificaat (EPC) | Hoe energievriendelijk presteert de woning?

5.10. Eigendomstitel van de verkoper

5.11. Is er een recht van wederinkoop van toepassing? (art. 1659-1673 BW)

5.12. As-builtattest

5.13. Op komst: asbestattest

6. Welke speciale situaties kunnen er zijn bij een verkoop?

6.1. Verkoop van een appartement

6.2. Aankoop van een woning met zonnepanelen

6.3. Het bestaan van een voorkooprecht

6.4. Er is een erfdienstbaarheid op de eigendom

6.5. Kan de woning onteigend worden?

6.6. Specifieke situatie van de verkoper

7. Jaarlijkse eigenaarskosten en wanneer moet u die precies na de aankoop regelen en/of betalen?

7.1. De onroerende voorheffing

7.2. De brandverzekering

7.3. Personenbelasting op een woning

7.4. Gemeentebelastingen, naargelang het gebruik dat u maakt van uw woning

7.5. Verhaalbelastingen (gemeentebelastingen)

7.6. Gemeenschappelijke periodieke lasten in een appartementsgebouw

8. Bijlagen

Aanbod
Pagina's
Online service

 

 

PAPIER

Abonneeaanbod

103,00 

83,00 

Enkel met actief abonnement
90
Prijzen zijn excl. btw

Standaardaanbod

 

103,00 

90
Prijzen zijn excl. btw
Loading

Een vraag?
Bel naar Klantenservice

0800 39 067